... misleidend en niet goed door Braid gekozen omdat de toestand van hypnose geenszins een slaaptoestand is. Over het algemeen zijn we ons tijdens een hypnose-sessie namelijk goed bewust van wat er met ons gebeurt en ook na de sessie kunnen we ons de meeste dingen herinneren die we tijdens hypnose hebben meegemaakt. 

De Neoklassieke hypnotherapie richt zich vooral op het toepassen van hypnose-technieken op meervoudige persoonlijkheden in de persoon (de Ego-State). Edelstien stelt dat het er op lijkt dat we allemaal een meervoudige persoonlijkheid bezitten, maar dat tussen een meervoudige persoonlijkheid en een 'gewone' Ego-State toch een duidelijk verschil zit: Bij een gewone EGO-state is het niet mogelijk dat de ene ego-state dingen kan doen zonder dat de ander EGO-states dit weten.

Wanneer de cliënt in trance is kan de therapeut rechtstreeks met deze persoonlijkheid spreken. Ze vertellen vaak wanneer ze ontstonden, waarom en wat ze proberen te bewerkstelligen. Het is de ervaring van Edelstien dat Ego states het vrijwel altijd goed menen met de totale persoonlijkheid, maar dat hun methoden nogal eens de wensen overlaten.

In deze bijscholingsdagen leer je de finesses van het werken met de persoonlijkheden, met name de ego-state procedure, waarin de therapeut communiceert met een deel van de cliënt, die in trance is. Hiervoor wordt de benodigde 3 fasen inductie gebruikt:

  • Breng de cliënt in trance
  • Haal het deel naar boven
  • Laat het deel praten (waarbij cliënt op veilige afstand kan blijven)

In het 2e gedeelte van de bijscholing wordt er gewerkt met kerntransformatie. Waarbij de cliënt zelf onder begeleiding van de therapeut met het deel praat en de intentie van het deel positief herkadert. Deze ombuiging kan leiden tot spirituele inzichten waarbij de cliënt zichzelf en zijn probleem anders leert zien. Deze zeer effectieve methode leent zich ook zeer goed voor het werken met kinderen. Na de theoretische inleiding, de voorbeeld demo's ligt het accent op zelfwerkzaamheid en zelfervaring, zodat men vertrouwd wordt met de interventies. Ook komt de exploratietechniek ”Le Cron” (de ideomotorische vingersignalen) uitgebreid aan bod.

Meer info...

local

... veroorzaken, zoals prikkelbaarheid, slaap problemen, misselijkheid, trillen en lusteloosheidsklachten, die aanleiding kunnen zijn om met de ademtherapie/training te beginnen.

We zullen ingaan op welke invloed stress, angst en hyperventileren heeft op onze de ademhaling op zowel het lichaam als de geest. Als men in rusttoestand, zonder dat men zich lichamelijk inspant, sneller en dieper ademt dan is men aan het hyperventileren, wat overigens geen ziekte is maar een manier van snel en diep ademhalen. Het Ademhalingscentrum raakt hierdoor ontregeld, langdurige stress of spanning kan hieraan ten grondslag liggen. Naast deze theorie over de manier van Ademhalen, gaan we ook praktisch aan de slag om het middenrif te trainen. Dit doen we o.a. met de In-Balanz App, de 1e Adem coach app in Nederland die uit 300 medische Apps gekozen werd voor nominatie van de Health Award. Deze word door de Artsennet en de KNMG aanbevolen om hem voor te schrijven.

Na afloop ken je de theorie en de invloed van ademhalen, heb je symptomen leren herkennen. Tevens zullen we ook praktisch gebruik gaan maken met Nederlands 1e Adem Coach App(licatie). Zo kun je met de Applicatie aan de slag met ademtherapie/training bij jezelf en cliënten.

Meer info...

local

... de volgende keer jezelf helemaal op je gemak voelt. Bij een moeilijk gesprek of sollicitatie ben je scherp en laat je je van je beste kant(deel) zien. In een andere situatie komt het je juist weer beter uit om jezelf ziek of zielig te presenteren. Deze gevoelens zou je dan ook kunnen vergelijken met delen in jezelf. Alle delen samen vormen je ‘ik' en zolang ze in evenwicht zijn zorgen deze delen voor een goed dagelijks functioneren.

Helaas kunnen (traumatische) gebeurtenissen zorgen voor een disbalans tussen delen. Een kind wat wordt geslagen en te klein is om hulp te zoeken kan gevoelloos worden voor de pijn om zichzelf zo te beschermen. Het kind leert zo om zich af te sluiten als het gekwetst wordt. Het afsluiten wordt dan een verdedigings- of overlevingsmechanisme wat het kind gedurende zijn verdere ontwikkeling met zich meeneemt. Als een persoon zich hier niet van bewust is zal het als volwassene nog steeds dit mechanisme inzetten als het gekwetst wordt. Helaas hebben we nu te maken met een ‘verstoord ik'.

Mensen die in balans zijn zullen logischerwijs iets aan zo'n kwetsende situatie veranderen. Ze zullen zich verdedigen of stappen uit een nare situatie. Hebben ze daarentegen een disbalans dan zullen ze weinig ondernemen. Ze zullen weer een beroep doen op het deel dat hen vroeger heeft geholpen om te overleven. Dus in plaats van terug te vechten, wat ze nu als volwassenen wel zouden kunnen doen, schakelen ze weer hun gevoel uit. Hun ‘gezonde' deel, het deel wat terug vecht, heeft zich immers nooit goed kunnen ontwikkelen, omdat het ‘overlevingsdeel' in die tijd het sterkst moest zijn.

Door middel van het werken met delen kun je de delen weer in balans brengen door inzicht te krijgen in de oorzaak van de disbalans. Elke disbalans kan ontrafeld worden, of dat nou gaat over het hierboven geschreven voorbeeld of over onzekerheid, agressie, innerlijke conflicten, lichamelijke klachten of zelfs een ziekte. Een lichamelijk of ziek deel heeft vaak een prachtige boodschap

Meer info...

local

De kans dat een complementair therapeut te maken krijgt met een cliënt/patiënt welke lijdt aan hart- en vaatziekten (HVZ) is niet ondenkbaar. Om tot een optimaal contact en een optimale behandelrelatie te komen is het van belang dat de therapeut kennis en meer inzicht krijgt in de achterliggende principes van de normale fysiologie, pathologie en pathofysiologie van het circulatiestelsel. De aangeboden lesstof is een verdieping/verbreding op de reeds verkregen kennis vanuit de Medische Basiskennis.

Tijdens de lesdag wordt, met name, dieper ingegaan op de speciële pathologie. Hierbij worden de verschijningsvormen, de diagnostische en therapeutische mogelijkheden en onmogelijkheden behandeld.

Aan het einde van de lesdag wordt de verkregen kennis plenair getoets aan de hand van een gepresenteerde casus. 

Meer info...

local

... gebeurt helaas nog elke dag. Pesten zorgt ervoor dat mensen (kinderen en volwassenen) met minder plezier in het leven staan.

De bekendste vormen zijn pesten op school en pesten op de werkvloer. Maar ook daarbuiten kan pesten voorkomen, zoals op straat, op universiteiten en hogescholen, binnen verenigingen, of tussen buurtbewoners. Pesten is structureel en brengt het slachtoffer tot wanhoop. Pesten is een universeel, niet cultuurgebonden verschijnsel. Onderzoek heeft aangetoond dat de omvang en de verschijningsvorm van pesten in Noord-, Midden- en Zuid-Europa vrijwel identiek is.

Pesten leidt helaas vaak tot trauma's. Pesten is ook voor de pester slecht. In vergelijking met leeftijdgenoten heeft een pester 400% meer kans om in de criminaliteit terecht te komen. Pesten verziekt de sfeer in de groep. Daarnaast heeft pesten een enorme impact binnen het gezin van de gepeste persoon. Pesten aanpakken is dus belangrijk voor alle betrokkenen.

Je krijgt als hulpverlener waarschijnlijk te maken met cliënten die in een pestproblematiek zitten of gezeten hebben en daar de gevolgen nog van meedragen. Tijdens deze tweedaagse BivT-training "Pesten in therapie" krijg je naast een gedegen theorie over pesten vooral veel interventie mogelijkheden aangeboden om cliënten met een problematiek omtrent pesten of een pestverleden te ondersteunen.

Meer info...

local

Nieuwsbrief

Schrijf in of manage je nieuwsbrief:


Volg ons op sociale media: