Door middel van oplossingsgerichte gespreksvoering wordt door de therapeut onderzocht welke oplossingen al werken bij de cliënt. Vaak is de cliënt nog niet bewust dat deze al in hem aanwezig zijn of dat hij deze in mindere mate al toepast. Zo wordt de oplossing vanuit de cliënt zelf gevonden. Dit sluit meer aan, waardoor de regie weer bij de cliënt is en deze meer invloed op zijn eigen leven kan hebben.

De therapeut gebruikt hiervoor verschillende interventies zoals het stellen van de „Wondervraag”, het gebruik maken van schaalvragen en het zoeken naar uitzonderingen. Het opbouwen van een goede werkrelatie staat hierbij centraal.

Meer info...

local

... Of, in het geval van positieve overdracht, in een flow van wederzijdse bewondering die kan maken dat de hulpverlener te openhartig is over zichzelf en de cliënt ervan kan weerhouden zijn pijnlijke kaarten op tafel te leggen. 

Deze bijscholingsdag is bedoeld voor therapeuten en coaches die hun inzicht in overdracht en tegenoverdracht aanmerkelijk willen verdiepen en bereid en in staat zijn om het eigen professionele handelen onder de loep te nemen.

Tijdens deze trainingsdag staan een aantal overdrachtsfenomenen centraal:

  • Wat is overdracht en tegenoverdracht precies en hoe ga ik om met tegenoverdracht?
  • Hoe kan ik als hulpverlener zo snel mogelijk de overdracht van de cliënt herkennen waardoor in de sessies geen oude patronen hoeven te worden herhaald met alle gevolgen van dien.
  • Bewustwording en inzicht in de eigen overdracht op de cliënt waardoor storende frustraties van hulpverlener en cliënt voorkomen kunnen worden.
  • Hoe kunnen de nieuwe inzichten en opgedane kennis worden toegepast in de eigen praktijk.
  • Op welke wijze kan de hulpverlener zich eenzijdig, op energetisch niveau, bevrijden van belemmerende (tegen)overdrachtsgevoelens.

Het belangrijkste doel van deze dag is dat je door wat je hebt geleerd met een verrijkt gevoel naar huis gaat en je (nog) doortastender en met (nog) meer plezier je werk zal doen.

 

Meer info...

local

... wel bespreekbaar kunt maken. Je hoeft namelijk geen seksuoloog te zijn om seksualiteit actief in te brengen in de therapie. Je leert in deze bijscholing welke seksuele problemen u kunt tegenkomen en hoe je daarin kan interveniëren. Belangrijker is echter uit te gaan van seksuele gezondheid en daarmee te voorkomen dat mensen hun seksuele vragen als een probleem gaan zien. Als hulpverlener heb je hier een taak door seksualiteit bespreekbaar te maken en ze er goed over te kunnen voorlichten.

Als hulpverlener moet je antwoord kunnen geven op vragen als,

  • hoe zit het met de g-spot,
  • waarom heb ik helemaal geen zin meer om te vrijen,
  • mijn vriendin wil geen orale seks bij mij doen,
  • ik wil niet meer dat seks pijn doet,
  • ik ben bang dat ik impotent ben,
  • waarom kom ik altijd zo snel klaar of waarom lukt het mij niet om klaar te komen,
  • mijn man heeft veel vaker zin dan ik en daar hebben we vaak ruzie over,
  • ik ben bang dat ik als maagd straks niet zal bloeden bij de ontmaagding,
  • de seks tussen mij en mijn vrouw is zo saai.

Je hoeft niet altijd het antwoord te weten op deze vragen maar belangrijk is wel dat je ze bespreekbaar maakt in de therapie en cliënten dan kunt informeren of verwijzen.

Meer info...

local

De EMDR Themadagen zijn ontwikkeld voor ´EMDR practitioners i.o.', 'EMDR master Practitioners´ en ´EMDR therapeuten´ die bij het BivT of EMDR Nederland (VEN) de opleiding hebben gevolgd. Het verantwoordelijk gebruik maken van de EMDR protocollen gaat gepaard met ervaring en nieuwe ontwikkelingen binnen het werken met deze methodiek. 

Themadagen zijn volledig gericht op de thematiek van deze lesdag en zal de docent alleen voorbeelden uit de EMDR casuïstiek behandelen en voorleggen die binnen het thema passen. In de lesdagen komt naast de praktische insteek ook nieuwe theorie aan de orde.

Na het volgen van de thema dag is het interessant om casuïstiekdagen te volgen binnen het thema. Deze dagen zijn zo ingericht dat iedereen casuïstiek uit de praktijk meeneemt om zo de gebruikte technieken optimaal toe te spitsen op de situaties die je tegen komt binnen de doelgroep.

Bieden de casuïstiekdagen niet meer de juiste uitdaging voor je? Dan kun je ook EMDR Masterclasses volgen. Deze worden gegeven door zeer ervaren EMDR therapeuten in een kleinere groep, waardoor er nog dieper op jouw specifieke struikelblokken in gegaan kan worden.

De samenwerkende EMDR master Practitioners en EMDR therapeuten zijn bij BivT opgeleid en worden verplicht gesteld om één themadag, casuïstiekdag of masterclass per jaar te volgen om de professionaliteit te waarborgen en onderscheid te maken.

Meer info...

local

... de volgende keer jezelf helemaal op je gemak voelt. Bij een moeilijk gesprek of sollicitatie ben je scherp en laat je je van je beste kant(deel) zien. In een andere situatie komt het je juist weer beter uit om jezelf ziek of zielig te presenteren. Deze gevoelens zou je dan ook kunnen vergelijken met delen in jezelf. Alle delen samen vormen je ‘ik' en zolang ze in evenwicht zijn zorgen deze delen voor een goed dagelijks functioneren.

Helaas kunnen (traumatische) gebeurtenissen zorgen voor een disbalans tussen delen. Een kind wat wordt geslagen en te klein is om hulp te zoeken kan gevoelloos worden voor de pijn om zichzelf zo te beschermen. Het kind leert zo om zich af te sluiten als het gekwetst wordt. Het afsluiten wordt dan een verdedigings- of overlevingsmechanisme wat het kind gedurende zijn verdere ontwikkeling met zich meeneemt. Als een persoon zich hier niet van bewust is zal het als volwassene nog steeds dit mechanisme inzetten als het gekwetst wordt. Helaas hebben we nu te maken met een ‘verstoord ik'.

Mensen die in balans zijn zullen logischerwijs iets aan zo'n kwetsende situatie veranderen. Ze zullen zich verdedigen of stappen uit een nare situatie. Hebben ze daarentegen een disbalans dan zullen ze weinig ondernemen. Ze zullen weer een beroep doen op het deel dat hen vroeger heeft geholpen om te overleven. Dus in plaats van terug te vechten, wat ze nu als volwassenen wel zouden kunnen doen, schakelen ze weer hun gevoel uit. Hun ‘gezonde' deel, het deel wat terug vecht, heeft zich immers nooit goed kunnen ontwikkelen, omdat het ‘overlevingsdeel' in die tijd het sterkst moest zijn.

Door middel van het werken met delen kun je de delen weer in balans brengen door inzicht te krijgen in de oorzaak van de disbalans. Elke disbalans kan ontrafeld worden, of dat nou gaat over het hierboven geschreven voorbeeld of over onzekerheid, agressie, innerlijke conflicten, lichamelijke klachten of zelfs een ziekte. Een lichamelijk of ziek deel heeft vaak een prachtige boodschap

Meer info...

local

Nieuwsbrief

Schrijf in of manage je nieuwsbrief:


Volg ons op sociale media: