... gebeurt helaas nog elke dag. Pesten zorgt ervoor dat mensen (kinderen en volwassenen) met minder plezier in het leven staan.

De bekendste vormen zijn pesten op school en pesten op de werkvloer. Maar ook daarbuiten kan pesten voorkomen, zoals op straat, op universiteiten en hogescholen, binnen verenigingen, of tussen buurtbewoners. Pesten is structureel en brengt het slachtoffer tot wanhoop. Pesten is een universeel, niet cultuurgebonden verschijnsel. Onderzoek heeft aangetoond dat de omvang en de verschijningsvorm van pesten in Noord-, Midden- en Zuid-Europa vrijwel identiek is.

Pesten leidt helaas vaak tot trauma's. Pesten is ook voor de pester slecht. In vergelijking met leeftijdgenoten heeft een pester 400% meer kans om in de criminaliteit terecht te komen. Pesten verziekt de sfeer in de groep. Daarnaast heeft pesten een enorme impact binnen het gezin van de gepeste persoon. Pesten aanpakken is dus belangrijk voor alle betrokkenen.

Je krijgt als hulpverlener waarschijnlijk te maken met cliënten die in een pestproblematiek zitten of gezeten hebben en daar de gevolgen nog van meedragen. Tijdens deze tweedaagse BivT-training "Pesten in therapie" krijg je naast een gedegen theorie over pesten vooral veel interventie mogelijkheden aangeboden om cliënten met een problematiek omtrent pesten of een pestverleden te ondersteunen.

Meer info...

local

... de volgende keer jezelf helemaal op je gemak voelt. Bij een moeilijk gesprek of sollicitatie ben je scherp en laat je je van je beste kant(deel) zien. In een andere situatie komt het je juist weer beter uit om jezelf ziek of zielig te presenteren. Deze gevoelens zou je dan ook kunnen vergelijken met delen in jezelf. Alle delen samen vormen je ‘ik' en zolang ze in evenwicht zijn zorgen deze delen voor een goed dagelijks functioneren.

Helaas kunnen (traumatische) gebeurtenissen zorgen voor een disbalans tussen delen. Een kind wat wordt geslagen en te klein is om hulp te zoeken kan gevoelloos worden voor de pijn om zichzelf zo te beschermen. Het kind leert zo om zich af te sluiten als het gekwetst wordt. Het afsluiten wordt dan een verdedigings- of overlevingsmechanisme wat het kind gedurende zijn verdere ontwikkeling met zich meeneemt. Als een persoon zich hier niet van bewust is zal het als volwassene nog steeds dit mechanisme inzetten als het gekwetst wordt. Helaas hebben we nu te maken met een ‘verstoord ik'.

Mensen die in balans zijn zullen logischerwijs iets aan zo'n kwetsende situatie veranderen. Ze zullen zich verdedigen of stappen uit een nare situatie. Hebben ze daarentegen een disbalans dan zullen ze weinig ondernemen. Ze zullen weer een beroep doen op het deel dat hen vroeger heeft geholpen om te overleven. Dus in plaats van terug te vechten, wat ze nu als volwassenen wel zouden kunnen doen, schakelen ze weer hun gevoel uit. Hun ‘gezonde' deel, het deel wat terug vecht, heeft zich immers nooit goed kunnen ontwikkelen, omdat het ‘overlevingsdeel' in die tijd het sterkst moest zijn.

Door middel van het werken met delen kun je de delen weer in balans brengen door inzicht te krijgen in de oorzaak van de disbalans. Elke disbalans kan ontrafeld worden, of dat nou gaat over het hierboven geschreven voorbeeld of over onzekerheid, agressie, innerlijke conflicten, lichamelijke klachten of zelfs een ziekte. Een lichamelijk of ziek deel heeft vaak een prachtige boodschap

Meer info...

local

... principes. De lesdag ligt in het verlengde van de elementaire oncologische inzichten zoals behandeld in de Medische Basiskennis (CPION/SNRO erkend) of een gelijkwaardige opleiding.

Tijdens de lesdag vindt een algemene beschouwing plaats over de oncologische theorie. Daarnaast wordt dieper ingegaan op de speciële oncologie (de 10 meest voorkomende maligniteiten). Hierbij worden de verschijningsvormen, de diagnostische en therapeutische mogelijkheden en onmogelijkheden behandeld.

Ten slotte wordt er tijdens de lesdag gekeken naar de bijbehorende rode vlaggen en de attitude en gespreksvoering met oncologische patiënten.

Na afloop van de dag wordt een casus verstrekt (digitaal) welke thuis wordt gemaakt.    

Meer info...

local

... beter dan genezen!

De oplossing daarvoor ligt in het bewust worden van de onderliggende beweegredenen om een ander te willen helpen. Wanneer je daarvan meer bewust bent, zul je ook beter voor je zelf kunnen blijven zorgen. Over die bewustwording gaat deze verdiepingsdag.

Want, wanneer je goed voor je zelf zorgt, kun je nog beter voor een ander zorgen!

Jij staat centraal

Met een aantal systemische vragen, krijg je meer zicht op de eigen onbewuste beweegredenen. Verder zul je op deze dag ontdekken welke innerlijke kwaliteit deze beweegreden neutraliseert en zo jouw innerlijke balans verbetert. Dit zorgt er weer voor dat je jezelf optimaal ten dienste kunt stellen van de ander zonder je zelf daarbij te verliezen. Zo blijft ‘geven’ en ‘ontvangen’ in evenwicht en zorg je ook goed voor jezelf.  

Toegevoegde waarde

De inhoud van de reader, de vragenlijst en de verkregen inzichten kun je na deze dag goed toepassen voor jezelf en in je werk met cliënten. Deze training is ook geschikt om te volgen als bij/nascholing voor de Medische en/of de Psychosociale basiskennis.

PLATO Categorie: Verdieping van Therapeutische Basisvaardigheden / Attitude van de therapeut

Meer info...

local

... heelal, en dus ook alles op aarde, bestaat uit een vorm van energie. Een natuurwet zegt dat energie niet verloren kan gaan, maar energieën kunnen elkaar wel beïnvloeden en in elkaar overgaan.

Het doel van deze bijscholing is om onze grenzen te verleggen met het energiewerk. Ons bewust maken van onze mogelijkheden en dat er geen grenzen zijn.Gebruik van energie vraagt inzichten, beheersing en meesterschap. Daarbij leer je op een intuïtieve en creatieve manier naar jezelf te kijken, ervaar je wat je eigen energie is, hoe het stroomt in je lichaam en in je aura en leer je energie schoon te maken en aan te vullen in je praktijk en bij jezelf.

Thema’s op lesdag zijn:

  • Bewaken van je eigen energie
  • Omgaan met de verschillende energieën
  • Energie in je praktijkruimte
  • Energie van de cliënt
  • Energie-healing

In de tweede dag, de casuïstiek dag, is gericht op de leervragen vanuit de praktijk en maken we een verdieping in het werken met universele energie

Meer info...

local

Nieuwsbrief

Schrijf in of manage je nieuwsbrief:


Volg ons op sociale media: