Aankomende scholingen

Hieronder vind je alle aankomende bij en nascholingen die gepland zijn. Onder meer info kun je ook vinden op welke locaties de dagen gepland zijn.






...gaan met de slapeloosheid van jouw cliënten.

Elke therapeut zal beamen dat goed slapen een basisvoorwaarde is voor herstel en welke therapeutische behandeling dan ook. Slaapproblemen kunnen ernstige negatieve invloed hebben op het emotioneel en sociaal welbevinden van cliënten. Een verstoring van de kwaliteit en/of kwantiteit van de slaap kan psychische klachten in stand houden, doen toenemen of laten recidiveren. Door de aandacht (tevens) primair te richten op het verbeteren van het slaapritme en de kwaliteit van de slaap, kunnen in vele gevallen overige psychische klachten -bv depressie, angst of psychosomatiek - spontaan verdwijnen door vergroting van het zelfhelend vermogen. Een adequate herkenning en behandeling van slapeloosheid verdient dan ook een gerichte aanpak en kan daarmee een wezenlijke onderdeel worden van de therapeutische behandeling.

Meer info...

...

Tinnitus is geen aandoening dat zich alleen maar in het oor bevindt. En dat geeft perspectief om te onderzoeken waar Tinnitus nog meer mee te maken heeft. Tijdens deze training besteden we veel aandacht aan onderliggende klachten en bijkomende factoren. 
Naast het bespreken van de verschillende behandelmogelijkheden wordt de focus gelegd op de anamnese van tinnitus. Door de dag heen krijg je vele tips om jouw cliënten verder te helpen.
 
Na deze training kan je op een holistische diepere laag kijken naar de verschillende factoren die met tinnitus te maken hebben en een persoonlijk behandelplan op te stellen.
 
Deze scholing kan gevolgd worden voor bij- en nascholing voor de Medische Basiskennis.
 
PLATO: Verdieping van Zintuigen en sensorisch systeem / Pathologie
 

Meer info...

...ontwikkelingen binnen het werken met deze methodiek. 

Tijdens de bijscholing EMDR casuïstiekdag worden ingebrachte casussen besproken en worden protocollen toegelicht waarmee professionalisering van je skils een feit is. Je leert vele mogelijkheden toe te passen om een goed en verantwoorde EMDR te geven. Deze dagen zijn zeer praktijkgericht ingedeeld.

 

Naast casuïstiekdagen kennen we ook themadagen en masterclasses. Themadagen zijn volledig gericht op de thematiek van deze lesdag en zal de docent alleen voorbeelden uit de EMDR casuïstiek behandelen en voorleggen. In de themadagen komt ook een stukje (theoretische kennisverbreding) voor.

Masterclasses worden door zeer ervaren EMDR therapeuten begeleid worden en wordt onder supervisie twee a drie casussen volledig behandeld. De masterclass is een exclusieve dag voor diegenen die het EMDR therapeut certificaat hebben behaald en zich willen blijven professionaliseren. De groepsgrote is maximaal negen. 

De samenwerkende EMDR master Practitioners en EMDR therapeuten zijn bij BivT opgeleid en worden verplicht gesteld om een themadag, casuïstiekdag of masterclass minimaal één keer per jaar te volgen om de kwaliteiteisen te waarborgen.

Meer info...

...ontwikkelingen binnen het werken met deze methodiek. 

Tijdens de bijscholing EMDR casuïstiekdag worden ingebrachte casussen besproken en worden protocollen toegelicht waarmee professionalisering van je skils een feit is. Je leert vele mogelijkheden toe te passen om een goed en verantwoorde EMDR te geven. Deze dagen zijn zeer praktijkgericht ingedeeld.

 

Naast casuïstiekdagen kennen we ook themadagen en masterclasses. Themadagen zijn volledig gericht op de thematiek van deze lesdag en zal de docent alleen voorbeelden uit de EMDR casuïstiek behandelen en voorleggen. In de themadagen komt ook een stukje (theoretische kennisverbreding) voor.

Masterclasses worden door zeer ervaren EMDR therapeuten begeleid worden en wordt onder supervisie twee a drie casussen volledig behandeld. De masterclass is een exclusieve dag voor diegenen die het EMDR therapeut certificaat hebben behaald en zich willen blijven professionaliseren. De groepsgrote is maximaal negen. 

De samenwerkende EMDR master Practitioners en EMDR therapeuten zijn bij BivT opgeleid en worden verplicht gesteld om een themadag, casuïstiekdag of masterclass minimaal één keer per jaar te volgen om de kwaliteiteisen te waarborgen.

Meer info...

...

Toch gaat het hier niet om het onder de knie krijgen van diagnostische methoden die in de psychiatrie worden gebruikt. Daar hoeven wij ons als (complementair) therapeut of coach niet mee bezig te houden. Waar gaat het dan wel over?

Over de vaak dunne scheidslijn tussen mensen met psychische klachten en mensen met psychiatrische problemen en hoe je kan onderzoeken waar je precies mee te maken hebt voordat je een beslissing neemt die hoe dan ook van grote invloed kan zijn op het leven van de cliënt.

Meer info...

...wel bespreekbaar kunt maken. Je hoeft namelijk geen seksuoloog te zijn om seksualiteit actief in te brengen in de therapie. Je leert in deze bijscholing welke seksuele problemen u kunt tegenkomen en hoe je daarin kan interveniëren. Belangrijker is echter uit te gaan van seksuele gezondheid en daarmee te voorkomen dat mensen hun seksuele vragen als een probleem gaan zien. Als hulpverlener heb je hier een taak door seksualiteit bespreekbaar te maken en ze er goed over te kunnen voorlichten.

Als hulpverlener moet je antwoord kunnen geven op vragen als,

  • hoe zit het met de g-spot,
  • waarom heb ik helemaal geen zin meer om te vrijen,
  • mijn vriendin wil geen orale seks bij mij doen,
  • ik wil niet meer dat seks pijn doet,
  • ik ben bang dat ik impotent ben,
  • waarom kom ik altijd zo snel klaar of waarom lukt het mij niet om klaar te komen,
  • mijn man heeft veel vaker zin dan ik en daar hebben we vaak ruzie over,
  • ik ben bang dat ik als maagd straks niet zal bloeden bij de ontmaagding,
  • de seks tussen mij en mijn vrouw is zo saai.

Je hoeft niet altijd het antwoord te weten op deze vragen maar belangrijk is wel dat je ze bespreekbaar maakt in de therapie en cliënten dan kunt informeren of verwijzen.

Meer info...

...een waardevolle aanvulling in jouw praktijk.

Iedere cel in ons lichaam wordt gemaakt van wat er via de voeding wordt aangevoerd. Als we drie weken niet eten of drie dagen niet drinken gaan onze lichamelijke functies verloren waarmee ook onze draagkracht verslechterd. Het begeleiden van cliënten in onze praktijk is balans in draaglast en draagkracht een voorwaarde om succesvol te kunnen zijn.

In een integratieve manier van werken zijn zelfinzicht, gewaarzijn en het nemen van de eigen verantwoordelijkheid essentieel in de behandeling. Hiervoor is energie nodig en deze energie komt op lichamelijk niveau letterlijk uit onze voeding. Aandacht voor voeding is dus binnen de therapeutische praktijk onontkoombaar.

Tijdens deze training neem ik je mee in de wereld van voeding binnen de therapeutische setting. We gaan de vele beïnvloedingen oftewel medeoorzaken in kaart brengen en een plan van aanpak wordt hierop afgestemd.

Meer info...

...beschouwen als een verzet of afweer tegen iets nieuws, tegen de wijze waarop advies gegeven wordt of de manier waarop iemand zich, gedraagt. Mensen kunnen ook weer­stand of blokkades hebben tegen de inhoud van een bepaalde boodschap of te­gen de persoon die de boodschap overbrengt.

Veel communicatie storingen tussen mensen worden veroorzaakt doordat ze niet precies zeggen wat ze te zeggen hebben: ze communiceren indirect. Bijvoorbeeld door iets anders te zeggen, niets te zeggen of onvolledig te zijn. Soms kan het heel nuttig zijn niet direct te zijn in je communicatie, bijvoorbeeld als je jezelf wilt beschermen omdat een ander jou wil manipuleren. Of wanneer je iets wilt zeggen, maar het moment daar niet geschikt voor is. Vaak echter zijn mensen indirect terwijl ze in die situatie best direct zouden kunnen zijn.

Het komt ook re­gelmatig voor dat de boodschap (inhoud) en de boodschapper (persoon) aan elkaar gekoppeld worden, zodat de boodschapper de schuld krijgt van het (vervelende) bericht. Dit kan een rol spe­len bij een slecht-nieuwsgesprek. In de bijscholing Blokkades tijdens therapie leer je omgaan met deze blokkades en weerstand in je praktijk.

Een mogelijke oorzaak van weerstand is gehechtheid aan het oude. Veel mensen willen dingen het liefst bij het oude laten, zelfs wanneer de oude situatie niet ideaal is. Ze hebben ermee leren le­ven. Ook zijn ze bang dat door de verandering dat wat wél goed was aan de oude situatie zal verdwijnen. Van het oude weet je im­mers wat je hebt.

In de persoon die vanuit weerstand of blokkades reageert in therapie, zit vaak iets te­genstrijdigs: aan de ene kant wil iemand zijn probleem oplossen, aan de andere kant durft hij niet te veranderen en verzet hij zich. Hij wil dat alles blijft zoals het is.

Meer info...

...

De EMDR Themadagen zijn ontwikkeld voor ´EMDR practitioners i.o.', 'EMDR master Practitioners´ en ´EMDR therapeuten´ die bij het BivT of EMDR Nederland (VEN) de opleiding hebben gevolgd. Het verantwoordelijk gebruik maken van de EMDR protocollen gaat gepaard met ervaring en nieuwe ontwikkelingen binnen het werken met deze methodiek. 

Themadagen zijn volledig gericht op de thematiek van deze lesdag en zal de docent alleen voorbeelden uit de EMDR casuïstiek behandelen en voorleggen die binnen het thema passen. In de lesdagen komt naast de praktische insteek ook nieuwe theorie aan de orde.

Na het volgen van de thema dag is het interessant om casuïstiekdagen te volgen binnen het thema. Deze dagen zijn zo ingericht dat iedereen casuïstiek uit de praktijk meeneemt om zo de gebruikte technieken optimaal toe te spitsen op de situaties die je tegen komt binnen de doelgroep.

Bieden de casuïstiekdagen niet meer de juiste uitdaging voor je? Dan kun je ook EMDR Masterclasses volgen. Deze worden gegeven door zeer ervaren EMDR therapeuten in een kleinere groep, waardoor er nog dieper op jouw specifieke struikelblokken in gegaan kan worden.

De samenwerkende EMDR master Practitioners en EMDR therapeuten zijn bij BivT opgeleid en worden verplicht gesteld om één themadag, casuïstiekdag of masterclass per jaar te volgen om de professionaliteit te waarborgen en onderscheid te maken.

Meer info...

...niet altijd op de juiste wijze uitgelegd.

 

Het kan ook voorkomen dat een kind zich terug trekt en lange tijd niet opvalt. Deze kinderen nemen veel meer waar en er komen dus via alle zintuigen veel meer prikkels binnen. Vaak is er een disbalans tussen wat ze waarnemen en hoe ze dit vanuit hun leeftijdsontwikkeling op de juiste wijze kunnen plaatsen en begrijpen. Soms kost het ouders en/of leerkrachten moeite om deze kinderen op de juiste wijze te begeleiden.

Tijdens deze bijscholing behandelen we het ontstaan van overprikkeling bij kinderen en de directe invloed hiervan op het gedrag van het kind. Wat gebeurt er in de hersenen en welk gedrag vloeit hieruit voort. Op een eenvoudige wijze leer je dit gedrag benoemen en herkaderen. In je praktijk kun je dit gelijk toepassen om het kind en zijn ouders te ondersteunen met hun hulpvragen.

Meer info...

Nieuwsbrief

Schrijf in of manage je nieuwsbrief:


Volg ons op sociale media: